Indbetaling af moms – Efter du du har indberettet

Indbetaling af moms – Efter du du har indberettet

Indbetaling af moms er ikke svært, men det kan nogle gange godt være lidt kringlet at forstå hvad det er man skal gøre. Når man har indberettet sin indgående og udgående moms til Skat, skal man efterfølgende også sørge for at få den betalt. Derfor har jeg herunder listet nogle forskellige muligheder. Se hvilken der passer bedst til dig. Negativ moms Man skal naturligvis kun betale, hvis den udgående moms er højere end den indgående. Hvis den indgående moms, altså købsmomsen er højere end den udgående moms, altså...

læs mere

Hvordan betaler jeg moms?

Hvordan betaler jeg moms?

Hvis du har en momsregistreret virksomhed, skal du indberette moms til Skat, indenfor deres fastsatte indberetningsfrister. Nystartede virksomheder skal indberette moms hvert kvartal. Det er Skat, der fastsætter, hvornår virksomhederne skal indberette moms. Inden du kan indberette din moms, skal du have gjort dine indtægter og udgifter op. Ved salg af vare og ydelser skal man opkræve moms, dette er den udgående moms (salgsmoms). Hvis man køber vare eller ydelser, kan man fratrække den moms man bliver opkrævet på en købsfaktura. Dette...

læs mere

Rykkerprocedure – Når kunden ikke betaler regningen

Rykkerprocedure – Når kunden ikke betaler regningen

Alle virksomheder kan komme ud for, at en kunde ikke betaler en faktura til forfaldsdatoen. Hvis dette skulle ske, er det en god idé på forhånd at have fastlagt en rykkerprocedure, der angiver, hvordan man skal agere. Mange vælge at ringe kunden op, når forfaldsdatoen er overskredet, for at høre hvad grunden er, til at fakturaen ikke er betalt. Når man taler med kunden, er det vigtigt at få en klar aftale om, hvad der skal ske efterfølgende: Skal der sendes en kopi af fakturaen til kunden? Er der noget uafklaret på fakturaen, der...

læs mere

Lønberegning i Excel

Lønberegning i Excel

Hvis du vil undgå at betale for at have et lønsystem hos et lønbureau, kan du vælge at lave lønberegninger og lønsedler i et regneark. En lønseddel skal altid indeholde følgende oplysninger: Lønperiode og indkomstår Arbejdsgiverens navn og SE-nummer Lønmodtagerens navn og cpr-nummer Bruttoløn for perioden Pensionsbidrag (hvis der skal indbetales til pension) Betalt A-skat for perioden Betalt AM-bidrag for perioden Betalt ATP-bidrag Anvendt trækprocent Anvendt fradrag i perioden (måned/14 dage/uge) Derudover kan den indeholde...

læs mere

Betalingsfrister a-skat

Betalingsfrister a-skat

Som arbejdsgiver skal man opkræve a-skat og am-bidrag af den løn man udbetaler til sine medarbejdere. Men man skal også gøre det rettidigt. Her kigger jeg lidt nærmere på betalingsfrister for a-skat mv. Reglerne på området skifter jævnligt, så det er en god idé at holde sig orienteret og opdateret på skats hjemmeside. På http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=335383&vID=0 kan du finde en kalender med fristerne for at indberette og betale A-skat og AM-bidrag. Indberetning af lønoplysninger til e-indkomst på Skats hjemmeside skal...

læs mere